Objavljen popis najboljih priča o Domovinskom ratu u 2021. godini
Potpredsjednik Vlade i ministar hrvatskih branitelja Tomo Medved donio je Odluku o dodjeli nagrade za kratku priču o Domovinskom ratu za učenike srednjih škola u Republici Hrvatskoj, a sukladno preporuci Povjerenstva za vrednovanje.
Treći po redu Javni poziv za dodjelu nagrade za kratku priču o Domovinskom ratu za učenike srednjih škola u Republici Hrvatskoj bio je otvoren od 2. veljače do 4. ožujka 2021. godine i dostupan objavom na mrežnoj stranici Ministarstva te proslijeđen elektronskom poštom svim srednjim školama u Republici Hrvatskoj. U otvorenom roku ove je godine zaprimljeno 208 kratkih priča o Domovinskom ratu. Vrednovanje kratkih priča obavilo je Povjerenstvo za vrednovanje, imenovano Odlukom ministra hrvatskih branitelja, u tri odvojena kruga. Kriteriji vrednovanja bili su: jezično-stilske vrijednosti, estetske vrijednosti, uspješnost interpretacije teme te autentičnost prijavljenog rada.
Zbog velikog broja priča vrednovanje je ove godine obavljeno u četiri kruga: u treći krug vrednovanja ušlo je 27 kratkih priča o Domovinskom ratu s najviše postignutih bodova u prethodnim krugovima, dok u četvrtom krugu Povjerenstva posebno vrednovalo najboljih 14 kratkih priča o Domovinskom ratu s najviše postignutih bodova u trećem krugu.
Popis nagrađenih i pohvaljenih priča donosimo u nastavku, a možete ih pročitati OVDJE.
I. NAGRADA u neto iznosu od 3.000,00 kuna
Rad potpisan zaporkom: „ZVIJEZDA“
Naslov: „ Dio mene“
Autor/ica: Stella Ristović, učenica 4. razreda
Naziv i adresa škole: Gimnazija Vukovar, Šamac 2, Vukovar
Profesor/ica: Damira Nujić
II. NAGRADA u neto iznosu od 2.000,00 kuna
Rad potpisan zaporkom: „JANTAR0503“
Naslov: „Pet minuta“
Autor/ica: Vida Terze, učenica 4. razreda
Naziv i adresa škole: II. gimnazija, Križanićeva 4, Zagreb
Profesor/ica: Ana Širinić
III. NAGRADA u neto iznosu od 1.000,00 kuna (pet ravnopravnih nagrada)
Rad potpisan zaporkom: „DUH SVETI“
Naslov: „Deja vu“
Autor/ica: Lea Beber, učenica 2. razreda
Naziv i adresa škole: Srednja škola Pregrada, Stjepana Škreblina 2, Pregrada
Profesor/ica: Andrea Vukmanić
Rad potpisan zaporkom: „ABRA 0302“
Naslov: „Božja ruka iznad Srđa“
Autor/ica: Antonija Bračun, učenica 3. razreda
Naziv i adresa škole: Biskupijska klasična gimnazija Ruđera Boškovića s pravom javnosti, Poljana Ruđera Boškovića 6, Dubrovnik
Profesor/ica: Mirjana Žeravica
Rad potpisan zaporkom: „NIŠTA“
Naslov: „Sjećanje“
Autor/ica: Cora Borković, učenica 4. razreda
Naziv i adresa škole: IV. gimnazija, Ulica Žarka Dolinara 9, Zagreb
Profesor/ica: Nataša Zovko
Rad potpisan zaporkom: „crnipovez“
Naslov: „Povez“
Autor/ica: Ivan Mandarić, učenik 2. razreda
Naziv i adresa škole: Nadbiskupijska klasična gimnazija „Don Frane Bulić“ s pravom javnosti, Zrinsko-frankopanska 19, Split
Profesor/ica: Vedran Torić
Rad potpisan zaporkom: „1810Dan“
Naslov: „Svjetlucava traka završetka“
Autor/ica: Daniele Beriša, učenik 2. razreda
Naziv i adresa škole: Tehnička škola Rijeka, Vukovarska 58, Rijeka
Profesor/ica: Tamara Šoić
Sukladno preporuci Povjerenstva za vrednovanje pisano se pohvaljuju:
Rad potpisan zaporkom: „BLAGO“
Naslov: „Plišani medvjedić“
Autor/ica: Rafael Kovač, učenik 4. razreda
Naziv i adresa škole: Srednja škola ”August Šenoa” Garešnica, opća gimnazija, Kolodvorska 6, Garešnica
Profesor/ica: Ivan Dugandžić
Rad potpisan zaporkom: „Knjige7349“
Naslov: „Zora“
Autor/ica: Melani Blažinčić, učenica 2. razreda
Naziv i adresa škole: Industrijsko-obrtnička škola Virovitica, Zbora narodne garde 29, Virovitica
Profesor/ica: Monika Vojvodić Andričević
Rad potpisan zaporkom: „M@3172.4“
Naslov: „Pogled u prošlost“
Autor/ica: Marija Kelbasa, učenica 3. razreda
Naziv i adresa škole: Ekonomska škola Požega, Osječka 33, Požega
Profesor/ica: Maja Pranjić Čorak
Rad potpisan zaporkom: „Emilija5678“
Naslov: „Nestalo moje“
Autor/ica: Emilija Kanjuh, učenica 1. razreda
Naziv i adresa škole: Srednja škola Bartola Kašića, Ulica Bartola Kašića 1, Grubišno Polje
Profesor/ica: Monika Vojvodić Andričević
Rad potpisan zaporkom: „slika6“
Naslov: „Djevojčica koja nikada neće odrasti“
Autor/ica: Nika Tot, učenica 2. razreda
Naziv i adresa škole: Ekonomsko-birotehnička škola, Naselje Andrije Hebranga 13/1, Slavonski Brod
Profesor/ica: Igor Bjelobabić
Rad potpisan zaporkom: „349D72“
Naslov: „Ljubav, rat i mir“
Autor/ica: Marija Petrusek, učenica 2. razreda
Naziv i adresa škole: Ekonomska škola Požega, Osječka 33, Požega
Profesor/ica: Maja Pranjić Čorak
Rad potpisan zaporkom: „Pjesnik12345“
Naslov: „Ispovijed“
Autor/ica: Tea Oštrić, učenica 3. razreda
Naziv i adresa škole: Gimnazija Petra Preradovića, Trg bana Josipa Jelačića 16, Virovitica
Profesor/ica: Vera Žužić
Sukladno preporuci Povjerenstva za vrednovanje posebna pohvala za književni izričaj dodjeljuje se:
Rad potpisan zaporkom: „CORTO“
Naslov: „Šuma podno Suđenica“
Autor/ica: Bruno Tonković, učenik 3. razreda
Naziv i adresa škole: V. gimnazija, Klaićeva 1, Zagreb
Profesor/ica: Lidija Farkaš
Sukladno preporuci Povjerenstva za vrednovanje posebne pohvale za visoku motivaciju i iskazani trud dodjeljuju se učenicama koje se školuju po posebnom programu:
Rad potpisan zaporkom: „Tata123“
Naslov: „Domovinski rat i moj tata“
Autor/ica: Sanela Vidmar, učenica 3. razreda
Naziv i adresa škole: Centar za odgoj i obrazovanje Rijeka, Senjskih uskoka 2, Rijeka
Profesor/ica: Sanja Majkić
Rad potpisan zaporkom: „Barba123“
Naslov: „Hrvatska vojska“
Autor/ica: Marina Iskra, učenica 1. razreda
Naziv i adresa škole: Centar za odgoj i obrazovanje Rijeka, Senjskih uskoka 2, Rijeka
Profesor/ica: Sanja Majkić
Članovi Povjerenstva za vrednovanje obrazložili su svoje odabire:
Pobjednička priča Dio mene progovara o silovanju u ratu. Tako teška tema i za ‘ozbiljne’ književnike našla je svoj glas u jednoj vukovarskoj maturantici. Traumatična priča, ispričana u prvom licu, donosi pred čitatelja snažne i bolne slike, izmiješane s nevjericom da se to doista događa. Novi život na kraju priče donosi nadu, mir i, ipak, život.
Drugonagrađena priča Pet minuta oživljava svibanjsko bombardiranje Zagreba, zvončiće koji su padali na proljećem obasjani grad. Mjesto radnje – školsko igralište u Križanićevoj ulici. Uskoro će zvoniti za odmor, svi će izaći na dvorište. Bomba zaustavlja kredu na ploči, diže bilježnice u zrak… U podrumu obližnjega hotela naš pripovjedač shvaća da je bomba pala pet minuta prije velikog odmora. Samo pet minuta.
Pet je priča koje su osvojile treću nagradu.
Povez donosi strahotne slike zarobljeništva i smrti. Naš je glavni lik preživio, bio je nositelj oproštajne poruke, ali ona nije donijela mir.
Priča Deja vu kompozicijski je vrlo nebična – miješaju se pripovjedačev glas, na sočnom kajkavskom, potaknut drugim prosinačkim potresom na Banovini s dijelovima izvješća iz ratnih godina. Vrlo brzo čitatelju postaje jasno značenje naslova.
Božja ruka iznad Srđa uz duhovite i komične scene obrane Dubrovnika opisuje 6. prosinca, najteži dan u obrani toga grada. Uspjeli su, Dubrovnik je obranjen.
Sjećanje je priča jedne majke čiji je sin poginuo. Sjajno su isprepleteni motivi prošlosti, rata, gubitka sina i sadašnjosti koja nije donijela mir. Snažna priča koja u jednom velikom valu dolazi do kraja sjećanja koje je do tada davalo smisao životu. Ali sjećanje nestalo.
Jedan sin pokušava složiti priču o svome ocu, osamnaestgodišnjaku koji je prošao mnoga bojišta Domovinskoga rata. Otac se svaki put vratio, ali jednoga dana odlučio je otići ranije svojim prijatlejima. Svjetlucava traka završetka progovara o posljedicama koje rat ostavlja na čovjeku, o braniteljima i njihovim obiteljima koje pokušavaju sastaviti nove živote. Ovaj sin ponovno se našao sa svojim ocem upravo u priči.
Još je sedam kratkih priča pohvaljeno. Svaka od njih otkinula je komadić sjećanja na prijatelje, očeve i majke…
Na ovogodišnji Javni poziv svojim su se kratkim pričama prijavile i dvije učenica koje se školuju po posebnom programu. Njihov trud i njihova motivacija prepoznati su i stoga je Povjerenstvo preporučilo da im se dodijeli posebna pisana pohvala.
Članove Povjerenstva posebno je zaintrigirala priča Šuma podno Suđenica. Radi se o vrlo zanimljivoj priči koja čitatelja svojom neobičnom i mističnom atmosferom te vrlo uvjerljivim opisima prenese u neki novi prostor i neko drugo vrijeme. Članovi Povjerenstva vjeruju da se radi o dijelu nekog dužeg teksta čiji je ova priča samo mali dio.
Ratovi nisu baš najbolja mjera za književnost, ali ni književnost nije najbolja mjera za rat. Ova rečenica poigrava se s mišlju velikoga hrvatskoga književnika Antuna Šoljana. No tek u ratu čovjek spozna što je mir. Spozna što je sloboda. Oduvijek je rat bio tema književnih djela, ali svaka priča o ratu zapravo je antiratna priča. Zato i naši učenici pišući o ratu, uče kako je mir nenadoknadiv.